Postup při poškození čelního skla
Může se to stát každému a téměř kdekoliv – jedete po silnici, nejednou rána a v čelním skle se vynoří prasklina, nebo vyražená dírka. Pokud něco takového nastane, musíte rychle reagovat. Nemáte-li čelní sklo pojištěné, budete muset výměnu, nebo opravu zaplatit ze své kapsy.
Nebo můžete zastavit vůz, od kterého kamínek odletěl. Podaří-li se vám to a řidič bude souhlasit, že zavinil prasknutí vašeho čelního skla – bude vzniklá škoda uhrazena z jeho povinného ručení.
Je ale nutné, aby sám zavolal do své pojišťovny a celou událost ohlásil. Ovšem nebude-li s vámi souhlasit a vinu popře, tak nemáte šanci ho donutit aby vám náklady na opravu dal.
Máte-li zajištěnou úhradu z pojištění, nebo budete muset vaše čelní sklo hradit ze svého, můžete začít zjišťovat, zda bude třeba vyměnit celé sklo, nebo pouze dírku či prasklinku pouze nechat “opravit”. Díky technologii co se dne používá nazývá se Glass Repair, která dokáže zalepit až 15 cm prasklinu.Je dobré sklo opravit co nejdříve, protože vosk, prach a v zimě zmrzlá voda opravy stěžují a mohou prasklinku zvětšovat.
Zajistit opravu je nezbytné, protože za prasklé sklo vás mohou zastavit policisté a je-li prasklina ve výhledu řidiče, mohou vám zakázat pokračovat v jízdě. Za prasklé sklo navíc hrozí ve správním řízení pokuta až 10 tisíc korun a 5 trestných bodů. Dle zákona tato pokuta hrozí v okamžiku, kdy je prasknuté nebo poškozené místo v dosahu stěračů a je větší jak 2 cm.
Je-li poškozené místo ve výhledu řidiče, nesmí se sklo opravovat, ale je ho třeba celé vyměnit. Místo výhledu řidiče je definováno zhruba takto: Jde o obdélník, jehož spodní strana leží asi 30 centimetrů od dolní části skla, horní hrana asi 30 centimetrů od horní části skla, levá boční strana 15 centimetrů od bočního sloupku a pravá strana 15 centimetrů od středu skla.
Čelní sklo je možné připojistit v rámci povinného ručení nebo havarijní pojistky – Poté můžete mít jistotu že sklo nebudete hradit ze své kapsy.